Kritik er en dom, som en anden har om din adfærd, din præstation, attitude eller udseende. At udtrykke kritik kan være både verbal og non-verbal. Et hånende grin, et hovedrysten i fortvivlelse eller en tommelfinger opad er også udtryk for kritik.
Hvad er kritik?
Kritik indikerer over for en anden, at du endnu ikke synes, noget er i orden eller godt, og at du for eksempel afviser noget, fordi du føler, at der er noget galt eller defekt. Denne instruktion kan udtrykkes verbalt og nonverbalt. Tænk bare på et mundtligt eller skriftligt udtryk ved at udtrykke dig selv og sige, hvad du tænker på eller vise dit ansigt med et misbilligende blik, du er uenig i.
Hvis du har en kommentar og kritiserer, er du en kritiker (mand) eller kritisk (kvinde). Et synonym for kritik kunne være kommentarer. Nogle gange betyder kritisk en tilstand, såsom en person på et hospital. Dette refererer ofte til en “farlig” tilstand.
Typer af kritik
Der er forskellige former for kritik. På den ene side kan det anmodes om og bevidst aftales og planlægges, for eksempel under en performance review. Alligevel kan det også være uopfordret, for eksempel under en tilfældig vurdering (tænk på en mystery shopper).
Kritik kan gives på forskellige områder, såsom handlinger (og dit arbejde), udsagn, tanker (teorier, valg og bevægelser) og politik. Centralt i at give (u)skrevne regler, værdier og normer. Kritik kan være positiv og negativ. En måde at udtrykke det på er for eksempel gennem protest.
At give og modtage kritik
Kritik involverer ofte to parter: en, der udtrykker og giver den, og en, der modtager den.
Kritik kan sige noget om den person, der giver den, og adfærden hos den person, der modtager den.
Det kan være meningen, at det skal være konstruktivt og forbedre noget; det er positiv kritik. Denne type er ofte velunderbygget og velfunderet. Denne type er dog ikke en kompliment: en kompliment er en besked givet af en person, der kun er positiv og ikke har til formål at forbedre noget.
Det kan også have til formål at lægge nogen ned eller “tale ned” og kan være destruktiv. Dette er ofte ikke velunderbygget og velbegrundet og kaldes også for at brokke sig, klynke eller ‘nitpike’.
Håndtere kritik
Mange mennesker har svært ved at modtage andres meninger; de kan:
- Bliv varm
- Begynd at ryste
- Bekymrer dig om det
- Tager det meget personligt
- Føler sig nemt angrebet
- Frygt for, at en anden vil afvise dem og ikke længere kan lide dem, eller at den anden person ikke synes, de er gode nok.
- At være dybt berørt
- Oplever mange følelser, såsom vrede
- Føler sig nemt stødt
- At benægte
- At forsvare
- Venligst, for at undgå kritik.
- At blive lammet eller følelsesløs
Hvad er konstruktiv kritik?
Konstruktiv kritik har til formål at give gode råd. I øjnene på den person eller dem, der kritiserer dig, kunne du præstere bedre, hvis du tog deres kritik til dig. Denne kritik er ikke beregnet til at såre eller ydmyge dig personligt eller professionelt, men for at hjælpe dig.
Læs også: Hvad er Forventninger? Den ægte lykke morder
Tips til at give konstruktiv kritik
Konstruktiv kritik har ikke til formål at såre mennesker, men at tjene dem. Alligevel er det ofte udfordrende at kritisere mennesker tæt på dig. Derfor har vi fem nyttige tips til dig, der gør det nemmere at sige, hvad du tænker på.
1. Handl ikke på impuls
Ville én kollega præstere meget bedre i teamet, hvis de ikke altid var på forkant? Vælg derefter et passende tidspunkt til at tage din kollega til side og udtrykke dine bekymringer.
2. Sørg for at give konstruktiv kritik hurtigt
Konstruktiv kritik er gavnligt og kan forhindre unødvendige ærgrelser. Tag dig god tid, hvis du mener, at en anden kan drage fordel af din kritik. På denne måde undgår du, at den anden person spørger, hvorfor du ikke sagde det tidligere. Det er logisk, fordi ingen ønsker at være en kilde til irritation utilsigtet.
3. Hold det privat og tal på dine vegne
Kritiser aldrig en person over for tredjeparter. Som følge heraf får den pågældende et enormt ansigtstab. Det gør det næsten umuligt at tage dit råd til sig. Det er også vigtigt, at du taler i første person. Gem dig ikke bag andre. Vedkommende tænker hurtigt, at de er genstand for samtale.
4. Forbliv rolig
Konstruktiv kritik udspringer ligesom negativ kritik altid af mindre eller større ærgrelser og misforståelser. Hvis du vil have din kritik taget godt imod, er det godt at sige, hvad du tænker roligt og stille. Så lad være med at handle på følelser eller blive vred, fordi du risikerer at eskalere situationen.
5. Vær tydelig
Når man giver konstruktiv kritik, er det tydeligt, hvad det handler om. Så sig ikke til den kollega, der regelmæssigt deltager uforberedt til møder, at de skal gøre det bedre for teamet. Det er bedre at være til sagen. Det ville gavne teamet, hvis de var bedre forberedt til jeres møder.
Tips til at håndtere kritik
1. Bliv ikke vred med det samme
Det er forfærdeligt, når nogen, hvis mening du respekterer, kritiserer dig. Du kan ofte reagere negativt i din første reaktion. Gør det ikke. Det er bedre at sige, at du vil tænke over det et stykke tid. Hvis du er roligere og mindre følelsesladet, vil du bedre kunne sætte feedbacken i perspektiv.
2. Det er ikke personligt
Husk, at det er svært for den person, der kritiserer dig, at give dig deres mening om dine handlinger. Sæt dig selv i den position. Så spørg dig selv, om kritikken er berettiget, og om du kan gøre noget ved den. Under alle omstændigheder er den kritik, du har fået, en åbning til at gå i dialog.
3. Føl dig respekteret
Vid, at du kun vil modtage kritik fra nogen, der holder af dig. Så du er værd at tale med. Hvis du ikke betød noget, ville de ignorere dig.
4. Kom tilbage til det
Gennemgå den kritik, du har modtaget, og overvej, om du kan gøre noget ved den. Måske har den anden person misforstået dig, eller der kan være en sandhed i det, som du kan handle på. Tag samtalen igen, når du er klar. På denne måde kan du diskutere problemet og arbejde på en løsning.
5. Vurdere
Efter at der er truffet handling for at løse problemet eller tvisten, er det en god idé at evaluere tingene. Der er en god chance for, at alle irritationsmomenter hører fortiden til, og samarbejdet eller kontakten er blevet enormt forbedret.
Forskellen mellem konstruktiv og destruktiv kritik
Positiv, konstruktiv kritik kaldes også konstruktiv kritik. I dette tilfælde giver du en mening, hvor du oprigtigt ønsker at hjælpe den anden person. Så snart du giver konstruktiv kritik som kritiker, indtager du en positiv holdning. Så giver du din mening for at opmuntre andre til at forbedre deres adfærd eller præstationer. I dette tilfælde er din mening underbygget, kærlig og respektfuld.Det er ikke altid nemt at give konstruktiv kritik. Men ved at foreslå et fornuftigt alternativ med tips og råd viser du respekt og demonstrerer, at du har nogens bedste for øje.
Det modsatte af konstruktiv kritik er skadelig, destruktiv kritik, såsom en mening, der brænder dig fuldstændigt ned og ikke altid er realistisk. Sådan en dom skaber en fjendtlig atmosfære, som nogle gange endda kan være målet.
2 Comments
Pingback: Hvad Betyder Stigmatisering? Typer, Effekter Og Eksempler
Pingback: Hvad Er Mentalisering Og Hvordan Udvikles Denne Evne 2024